söndag 6 mars 2011

Cancer tjejer (och killar) se hit, ämne TAXOTERE

OK, nu känner jag mig tvungen att börja bearbeta andra halvan av den här mardrömmen. Jag har mest skummat igenom kommentarer ang taxotere, jag har mått för risigt för att ta det till mig. Men idag är det dax. Försköna ingenting, ge mig din syn på taxotere. Hur påverkade den dig? Jag vet i stora drag vad jag har att vänta mig, och skillnaden mellan FEC och Taxotere verkar ha mkt med biverkningarna att göra. Jag vet att man kan få ont av taxen, men hur ont hade du, och på vilket sätt?
Hur långt efter avslutad behandling höll smärtan i sig, vad kunde du och kunde inte göra, hur mådde du i allmänhet under taxen, osv, det du har att säga vill jag läsa! Vill du inte kommentera i bloggen men ändå berätta så maila mig :)

13 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte skicka iväg ett mail till dig men hittade ingen adress så det får bli ett inlägg här istället. Minns inte om jag kommenterat en gång innan men jag har själv fått bröstcancer och är 26år och mamma till en liten pojke på 7 månader (www.ettrosahelvete.blogspot.com). Jag skulle varit med i en studie egentligen där ett ämne Avastin skulle tillsättas vid 4 tillfälle tror jag att det var. Dagen innan så gick jag också för att kolla upp min piccline som hade krånglat mycket. Blödde lite vid ingångshålet och jag var hård kring ett området på armen och det ömmade. Detta visade sig vara en blodpropp. Detta gjorde att jag inte längre fick delta i studien och det blev försent att ändra i min cellgiftsbehandling eftersom jag inte längre skulle ha samma kombination. Hursomhelst så fick jag Taxotere första gången och FEC andra gången. Jag mådde värre på Taxen och kände att varenda muskel i kroppen försvann. Orkade inte lyfta något så litet som ett glas vatten. Var verkligen helt utslagen. Med Fecen mådde jag mer illa och kände obehag hela tiden som gjorde att lusten för allt försvann (förutom aptitet som efter några dagar kom tillbaka och blev helt absurd). Kanske upplevde jag första behandlinge värre också pga. av att det just var den första och kroppen mer eller mindre fick en rejäl chock. MEN det verkar som att alla upplever det så olika så jag tror inte du ska vänta dig varken för mycket eller för lite. Kanske föredrar du de biverkningarna som taxoteren ger. Hoppas att det blir så för din del och att du slipper illamåendet. Tack för en fin blogg. Läser den dagligen. Kramar/Sophie

    SvaraRadera
  2. Hej Sophie! Tack för ditt svar! Nej, det är så klart individuellt, men det verkar ändå vara de två varianterna i stort, illamående eller smärta. Jag lär väl bli varse...
    Nu är jag mer orolig för PICCen känner jag, jag har lagt om den 3 gånger sen jag fick den för tio dagar sen, och det pga av att den har blödigt vid utgång/ingången, men nu har jag som sagt obehag och blåmärken på konstiga ställen... fan, jag har säkert fått en propp.... jag blir så jäkla trött på det här.
    Vad hände när de konstaterat det då, får den sitta kvar?

    Aptiten har vi då haft gemensamt, och du gav mig ett bra ord, det är helt absurt.....

    Jag har inte hittat till din blogg, nu ska jag dit och läsa, jag vet inte var i behandlingen du är ännu, men jag önskar dig all lycka! Med den här skiten och med ditt barn, det är fina grejeor!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej

    Jag har fått 3x fec och 1xtax. Jag mådde bättre av taxen?! Ja ont i kroppen men det känns som en riktig härlig träningsvärk- jag nästan låtsas att jag sprungit maran eller nåt? :) Men det är ju som sagt väldigt olika! Men vi får väl se på måndag då jag får min nästa behandling. Jag återkommer ;) Jag kanske blir sjuk som en bäver! Tack för en bra blogg!! Jag orkar inte blogga om skiten men läser gärna andras...

    SvaraRadera
  4. Hej! Ja jag hade kvar piccen genom första behandlingen, sen hade jag som otur att jag fick en infektion vid ingångshålet också så de var tvungna att ta den. Istället fick jag en porth a cath vilken känns så mycket bättre. Tar även sprutor varje dag för blodproppen. För mig blev det lite tur i oturen med piccen eftersom de hade valt att sätta den i armvecket på mig. Den var verkligen ivägen och obehaglig. Eftersom den satt så tokigt så rätade jag aldrig ut mig arm helt och hållet iheller så det i sin tur resulterade i att jag blev så stel. tog några dagar efter dom drgait den så gick den att böja smärtfritt igen.
    Jag fick min andra behandling i tisdags och har kvar 2xfec och 2xtax. Sen jäklar kanske man blir pigg igen :). Kram

    SvaraRadera
  5. Då var jag på väg till akuten. Ringde radiumhemmet och förklarade ärendet och de tyckte att jag skulle åka till akuten med picc och arm :/ suck

    SvaraRadera
  6. hoppas dom kommer tillrätta med din picc, helt rätt att åka in, du har varit tålig. styrkekramar

    SvaraRadera
  7. Håller tummarna för dig!!!
    kram Anna

    SvaraRadera
  8. Lycka till med din picc !!!!
    Jag hade smärtor runt om kring i hela kroppen som kom o gick- MEN - når jag tänker mig om så tror jag kanske att jag upplävde dom som extremt illa - kanske pga att jag har betydlig nervskada ffa i benen etter alvarlig diskbrock. Taxotère r ju nevrotoxiskt- så kanske jag upplävde det sämre påga det. ? Men smärtorna gav sig ju ca halvegs uti veckan.
    OCH jag gick inte like mycket upp i vikt längre : )
    På slutet av kurerna r nog alla mycket slitna- det varnade dom mig för- trodde inte på dom då jag tyckte det gick rätt så bra på FEC - men efter sista kuren- som oxå var med reducerad dos ( lång historia ) - så var jag helt slut- men tror likesågott det var en helhetseffekt av totalt 6 kurar.
    Tänk - du r halvägs - LYCKA lycka till.
    Klem Ingrid

    SvaraRadera
  9. Jag fick min sista taxotere den 1 juli och det känns fortfarande i kroppen!! Totalt fick jag 4*EC och 4*Taxo, jag var med i en studie och jag fick mina behandlingar varannan vecka. Jag är en ex-elitidrottskvinna och hade värdens bästa kondis. När jag fick EC gick det bra och promenera, springa, träna, inte så som tidigare men ändå. Jag blrv inte illamående av taxo, men vilken värk, kroppen vägde minst 20 ton, jag försökte cykla, det gick inte. Jag hade värk, pirringar, myrkrypningar..- Dessutom blev jag jätte debrimerad. Taxo var tuff, men hoppas att den har gett bra resultat. Du ville veta, jag berättade. Önskar dig lycka till och massor med styrke kramar!

    SvaraRadera
  10. Fick tre behandlingar med Taxotere. Det var helt klart värst med värken i benen. De kändes som om de var blyförtyngda och vägde ton. Hade jättesvårt att gå när det varsom värst. För att inte samla på sig så mkt vätska och rusa upp i vikt fick jag höga cortinsondoser, vilket innebar sömnlösa nätter, speedad (nästan överaktiv). Fick behandlingarna var tredje veckan, och alldeles innan nästa dos mådde jag bra. Inte deppig men orörligheten gjorde mig lite frustrerad.
    Lycka till, KRAM

    SvaraRadera
  11. Fick tre taxotere från mars till maj 2010. Läste nånstans att det är som att få ett stenblock över sig och det stämde verkligen på mig, har aldrig upplevt en så förlamande kraftlöshet. Sen en sak som ingen har nämnt är smakförändringarna, det mesta man äter smakar helt enkelt fel. Jag kunde under tre till fyra dagar efter behandling bara äta rågflingegröt, till och med vatten smakade konstigt. Gjorde ju faktiskt att man tappade några kilon, alltid något positivt mitt i eländet. Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  12. Hejsan
    Jag fick bröstcancer 2010. Tumörer i båda brösten vä mest aggressiv 3/3 och 3*3 ca.Hö bröst tumör inga cancerceller.Op båda brösten & 5-6 lymfkörtlar.Jag började med 3 st fec var 3/vecka behandlingar i 3 omgångar som jag mådde jätte illa av i ca 2 veckor. Efter dessa behandlingar 12 st taxol i 12 veckor, mao en gång i v i 12 veckor. Men fick allergichock av den och slutade andas, blev riktigt kritiskt. De bytte till taxotere som jag fick var 3e vecka i 4 veckor.Denna behandling är mycket påfrestande.Det var lagom att jag kom igen 3-4 dagar innan nästa behandling. Biverkningarna: illamående, svullna händer fötter och skinnet ramlade av fötterna. Naglar dog och ömmade så att jag inte kunde ta i något. Värk i kroppen. Tömd på vita blodkroppar nere på 0,01. Inlagd på isolering för att inte få smitta. Penicillin behandlingar genom spruor. Sprutor för att få upp vita bl.kroppar 8 dagar mellan varje taxoterbehandling. Fick sista behanl 21 dec -10 och har nu fullt med lymfvätska i hela kroppen. Benstrumpor upp till trosorna och armstrumpor för att få bort lite vätska. Lymfmassage,vatten träning. Kan ff känna illamående (lite) när jag känner vissa lukte. Värk i kroppen, svårt att böja fotleden, handledan. Behandling är jättesvår och jag önskar dig allt gott.
    Kram Tina
    min blogg: http://gaellagaella.blogspot.com/

    SvaraRadera
  13. Det är över ett år sen som jag slutade med cellgifterna nu.De var i början på mars.Fick Ec hette den väl på första 3 behandlingarna sen Taxatore på resterande 3.Jag fick en fruktansvärd muskelvärk o fick ta Tramadol.Brukade få cellgifterna på tisdagar o på torsdagen så började värken komma o höll i sig till på söndagen.Sen fick jag strålning i 6 veckor.Den var färdig i början på juli förra året.Jag kan fortfarande känna smärta i bröstet som strålades.

    SvaraRadera