onsdag 22 december 2010

Port a' cath eller Picc line?

Ni som fått cytostatika, nu har jag en fråga jag inte hittar svar på. Hur har ni fått era cellgifter? Via Picc line eller Port a´Cath?
Det här med Picc line tycker jag personligen låter MKT obehagligt, då skulle jag nästan hellre välja den andra även om den behöver snitt och annat.... men jag får väl som vanligt inte välja hur som helst... jag får inte välja ett skit längre. Jag är helt i händerna på någon eller något annat. Suger.

För er som inte läser på om sådant här hela nätterna så är Picc line och Port a Cath en inkörsport till större vener eller kärl (i Picc line fall tror jag tom att slangen går till hjärtat) för att cytostatika är så stark att den annars kan förstöra små blodkärl som man annars får dropp genom. Och med dessa slipper man också sticka "rakt in i kroppen" utan går via porten. Nedan är picc line.

Port a cath läggs under huden med ett snitt och sticker inte ut någonstans utan ses bara som en utbuktning under huden.

14 kommentarer:

  1. You had that put in already.

    Thinking of you everday and
    praying, praying praying!!!

    Love You and Holly!!

    M&M

    SvaraRadera
  2. Jag som jobbar inom vården är ett stort fan av Port-a-cath. Det är så smidigt, går både att ge mediciner i den och ta prover från den. Alltså slippa en massa stick. Den opereras in under huden vid nyckelbenet och syns inte speciellt mycket, på vissa patienter ingenting. Picc line har jag ingen erfarenhet av, så jag kan inte jämföra dom både. Men port är ett bra alternativ. Lycka till med dina behandlingar i framtiden. /Magda

    SvaraRadera
  3. Heather: No I have not. I dont eaven know when they start, might be in the middle of January.

    Magda: Tack för ditt svar, jag skulle också helst ha en Port-a-cath. Det känns som om det skulle vara smidigast med kläder och så, dessutom syns den ju inte som en Picc line. Jag är väldigt tunn och mitt skinn är tydligen extremt tunt så kanske den skulle sticka ut, men det känns ändå bättre. Jag
    tycker att det är obehagligt att ha nål (plaströr) i armvecket även då det är under kortare tid, men det kanske inte går att jämföra...
    Hur som helst, som sagt, jag får väl inte välja.... God Jul! / Ida

    SvaraRadera
  4. Jag fick ett stick i armvecket varje gång, ingen port a cath eller picc line för min del alltså. Vill tipsa dig om cancertjejer.forum24.se vilket är ett superbra forum där du kan få svar på i stort sett allting.

    Kram, Pernilla

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Jag hade en port a cath. Fick den insatt under narkos. Jättesmidigt!! Jag har för mig att slangen som går inuti är 12-15 cm o följer en ven som leder till hjärtat. Min syntes inte speciellt men jag kunde känna den genom huden.
    Kan verkligen rekommendera en port! Lycka till! Kram Monica ps håller med om tipset ang cancertjejer..

    SvaraRadera
  6. Pernilla, det är nog ganska ovanligt att man får den i stick varje gång? Jag har eg ingen aning, men eftersom man använder dessa för att skona små blodkärl och vener. Kanske beror det på vilka cellgifter man får också. Ska jag ta reda på.

    Monica, Pernilla och några fler:
    Jag har ansökt om medlemsskap hos cancertjejer, har inte fått OK ännu, men jag kommer med mina frågor!, var så säker :)

    SvaraRadera
  7. Jag fick mina gifter via port a cath som opererades in under lokalbedövning. Tyvärr fungerade den inte helt som den skulle dvd Provtagningar fick göras som vanligt men alla gifter gick via porten. Tyckte detta fungerade bra.
    Hoppas att det kommer gå bra för dig också. Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Jag skulle nog välja porten. Jag är nu inne på min andra och det fungerar hur bra som helst. Så fort såret läkt kan du duscha och leva helt normalt.
    Med en picc-line måste du packa in den i plast varje gång du duschar och du kan inte bada.
    Porten kan man ha kvar i åratal om man spolar den regelbundet.
    Nu hoppas jag ju att du blir frisk efter din behandling och sedan kan plocka bort den. Jag tog bort min första när jag var färdigbehandlad första gången.
    Min första port fick jag samtidigt som dom opererade bort bröstet. Den andra fick jag i lokalbedövning. Kändes lite konstigt men gjorde inte alls ont.
    Tror också det görs olika på olika sjukhus och att man som du säger inte alltid får välja.
    Men jag rekommenderar porten. Ett ärr mer eller mindre spelar ju ingen större roll. Säger jag som har ärr överallt :).

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  9. Jag har haft 2 st port-a-cather och jag har mest hört bra om dem. Dessvärre hade jag världens krångel med mina och båda blev infekterade och fick tas bort. Surt! :-( Så på mig satte de dit tillfällga cvk:er inför varje behandling. Det var jobbigt eftersom jag var tvungen att åka in på operation före varje behandling.

    Jag tror att om man har en fungerande port-a-cath så är de nog väldigt bra. Önskar att jag kunde ha en som funkar, men vet inte om vare sig de på sjukhuset eller jag själv vågar mig på ett försök till.

    Kramar från Linda

    SvaraRadera
  10. Mamma använde Port a´Cath, funkade jättebra. Kramar Sara

    SvaraRadera
  11. Min exman hade också en port-a-cath och det funkade bra för honom.

    Linda: Va trist att de krånglade? Men jag kan tänka mig att olika kroppar är olika känsliga för att få in okända material i kroppen. det är egentligen konstigt att det funkar överhuvudtaget kan jag tycka. Verkligen surt, för det måste verkligen underlätta när man åker in och ut på olika behandlingar, du har ju haft en hel del resande :( jag vet inte vad en cvk är, men jag gissar att det är nått som ska in i kroppen före varje behandling och som sen ska ut efter varje? BURR... usch. Det är bara för mycket skräp runt det här skiten, det är liksom inte "bara" att ha cancer. Nä fy fan rent ut sagt.
    Linda, jag hoppas din kropp får ta ett break från skit ett tag så du kommer med nya krafter! Skönt att se att du är hemma igen. KRAM IDA

    SvaraRadera
  12. Pia, Annelie och Sara, ja, det verkar uteslutande vara tummen upp för port-a-cath. Jag kanske kan kämpa för en sådan!

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag har en porth-a-cath. Sov mig genom operationen, efter att ha fått lite lugnande. Min syns rätt väl, men jag är ganska tunn så det beror nog på det.
    Har tagit alla blodprover genom den och fått cellgiftet FEC där genom med. Ska snart börja mmed taxol i 3 månader. Porten har funkat perfekt! Sätter på ett Embla-plåster ca i h innan behandlingen, så känns det knappt att de sticker mig!
    Jag fick min diagnos för 4 månader sen å är mitt uppe i behandling. Är det ngt du undrar får du gärna maila mig...
    anna_claesson@hotmail.com

    kram

    SvaraRadera
  14. Men alltså, jag skrev ju ett långt svar på detta igår...eller gjorde jag inte? Hmmm...
    Jag hade en piccline och den funkade okej. Min kropp var dock inte så förtjust i den så jag fick byta den en gång och ta ut den innan sista behandlingen. Jag har ingen aning om hur de väljer vem som skall få vad mer än att om de vet att behandlingen kommer att bli långvarig är det mer lämpligt med en porth eftersom den kan sitta i längre.

    SvaraRadera