torsdag 27 januari 2011

Sjalar och peruker

Då så...tema sjal. Kanske ett inlägg för alla er som också kämpar med knutar och sjalar i olika former och färger. Inte lätt, där håret svallade ska det nu knytas och fixas. Jag känner mig som sagt OK utan, min dotter vill absolut INTE att jag ska gå "näck", jag tänker göra henne till viljes när jag hämtar och lämnar på skolan. Dock vill hon att jag ska ha peruken, jag försöker förhandla bort den, men har hittat ett par varianter där jag kan tänka mig att ha den. Tips på bilder där man kan se hur man knyter mottages tacksamt. Har hittat ett par youtube klipp med kanon tips! Dock ser det inte lika bra ut på mig när jag sen ska försöka knyta. Kanske för att den person som instruerar har hår som hänger fram lite här och där. Kan vara det... det är på nått sätt finare med lite hår, men jag har visst inget.... vad var det som hände? 
Så här ser det ut när jag testat sjalar..... 

Rak lång trikåsjal eller halsduk skulle jag kalla den.  

Tyvärr var det lite för kallt igår för den här fick jag erfara....Sommar Bitte.

OK...kanske kanske kan jag ha peruken på det här sättet..... kanske


Det är lite spådams varning....


Hur killar som rakar sig frivilligt tänker på vintern förstår jag inte. Det är så kallt. Jag vaknar fortfarande på nätterna och fryser om skallen. Det är en annorlunda och märklig känsla. Jag har dock inte sovit med mössa mer än en natt, det var en ännu konstigare känsla att sova med mössa. Jag har iof alltid haft en naturlig mössa på huvudet, det finns vintrar då jag faktiskt aldrig ens har satt på mig mössa, bara för att mitt eget hår hållit mig varm. Inte i tio minus, men ett par. Just nu håller det inte mycket värme ;)

Igår fick jag veta att man när man får cellgiftet taxotere (det kommer jag att få de sista 3 omgångarna) så är en av biverkningarna att man kan tappa naglar. Man sitter då under behandlingen med isvantar.... Tänk vad mycket som händer mig för första gången på den här korta tiden på ca 6 månader? Jag har i många år sagt att nu är det liksom slut på saker som man upplever "för första gången". Men där fick jag allt bita i det sura äpplet. Jag tar tillbaka det! Några få grejor är " bli av med ett bröst, 2 operationer och 5 nya ärr på överkroppen inom loppet av en månad, tappa allt hår på hela kroppen, sitta ett par timmar med isvantar och cellgiftsdropp, veta att man sex gånger med tre veckors mellanrum ska bli golvad och bara sova ett par dagar (som en planerad magsjuka/influensa) , med mera med mera....
Men det värsta hittills var nog efter bröstoperationen när jag fick ont och trodde att jag skulle dö, det var en hemsk upplevelse, och matorgierna första veckan efter cellgiftet. Det är det jag kommer att komma i håg av allt det här, allt det andra kommer det säkert att finnas spår av på kroppen och i knoppen, men jag kommer att glömma, jag har redan börjat. Jag ser ju att en tutte är borta, men jag tänker inte alls på allt runt det, det är redan historia. Nu är jag redo för MAJ då allt ska vara klart! Återhämtning here I come. Ska bara... först. :) 
Nu ska jag göra mig redo för dagens blodprov, mycket sådant, tycker jag springer till det här labbet hela tiden....tur att de har drop in. 

10 kommentarer:

  1. Hej Kära Ida!
    Jag har fått Taxoter (3 ggr) för ett år sen. Jag har inte tappat naglarna underbehandlingen, och inte efter heller.De blev lite missfärgat.Jag är med bröstcancer föreningen i örebro och träffar många andra tjejer som har fått samma behandling, inga av dem som jag känner har inte tappat naglarna.:)

    ber för dig att du mår bra underbehandlingen.
    Många bamsekramar till dig
    Natalie

    SvaraRadera
  2. Jag har inte tappat hela nageln men dom går av i olika lager på mer än halva nageln och nagelbädden ligger fri, det gör ont, är irriterande men det kunde varit mycket värre ;)
    Jag ska se i em om jag kan ta foto på hur jag knöt mina sjalar så skickar jag dom till dig om du vill. Från den 10 juni 2010 finns det några bilder på mig i sjal om du vill se;)
    Jag reagerade också på att jag frös om huvudet men man vänjer sig, det var bara i början.
    Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  3. Hej !
    DU var ju jättefin med sjal över peruken ! Cool ! Det tycker jag verkligen !
    Du var fin på alla bilderna faktiskt. Min pappa sade altid- " Allt klär den smukke " - om man som svensk kan förstå vad det betyder. Jag älskade när han sa det- det fick mig att känna mig vacker : )
    Det r ju bara lite mer än ett år sedan mina taxotère kurar- och jag fick inte stoppa händer eller fötter i nåt isbad el. Hm.
    Säger det igen- GO GiRL !! Vilken Spirit du har : )
    KLem Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ingrid, Lisbet & Natalie: :D God dag! Haha... måste erkänna att jag inte ens tänkte tanken att jag skulle tappa naglarna, jag koncetrereade mig på OH va obehagligt med isvantar?! Men det kanske man inte ens får, det verkar vara väldigt olika på olika ställen hur man får sina behandlingar. Kanske slipper det :) Jag har varit så förskonad denna första omgång från biverkningar (i det stora hela) så jag tror inte att jag ska få några fler nu ....lika bra att jag får fortsätta tro det va.... ;)
    Lisbeth, ska in o kika på 10 juni nu!
    Kram till er tjejer! (Är ni alla med i en förening? Ska finnas en i sthlm men jag har inte närmat mig den ännu.... allt måste mogna för mig)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Min syster har haft peruk i 22 år, inte pga cancer utan delvis håravfall. När hon får ny peruk går hon till en frisör och får den klippt som hon vill ha frisyren. Kanske något för dig?
    Kram Margot

    SvaraRadera
  6. shit vilken vetenskap.
    Gillar dock spådamslooken.
    Jättesnyggt
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej hopp!
    Hörde om din blogg via Ingrid. Du fixar detta. Du verkar vara en tjej med krut i. Välkommen i klubben ;))
    Vill tipsa dig om Buffen, den använde jag supermycket istället för både sjal och peruk.
    http://www.brim.nu/bestallning
    http://www.buff.es/

    Cool, tunn, andas och jäkligt snygg. Kan användas ovanpå peruken också. Dessutom ngt som man kan använda som frisk. Fick mig att inte känna mig så sjuk, om du förstår vad jag menar... =)
    Nu låter det som om jag säljer buffar, det gör jag inte!
    Du är så snygg i rakat huvud, väldigt fin huvudform. Du kan lätt gå utan!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  8. Nu har jag lagt ut lite bilder på min blogg ;)

    Hoppas du får en fin helg,
    Kram från Lisbet

    SvaraRadera
  9. Vad duktig du var på att knyt! När jag försöker så blir det helt galet och dessutom ramlar de av efter en stund. Som tur är har jag hittat till www.marianette.se. De har färdigsydda sjalar som bara är att knyta i nacken. Bra för oss med tummen mitt i handen :)

    SvaraRadera