lördag 26 mars 2011

Förhöjda värden vita blodkroppar

Va skönt det är när man får förklaringar på saker och ting!
I går ringde min kontakt sköterska, hon frågade "Hur mår du?". Det rann ur mig... jag MÅR INTE BRA (hon fick den långa utläggningen)
När jag vaknade i går hade jag ont i kroppen IGEN. Va fan. Men jag fick förklaringen. Jag tog som vanligt neulasta sprutan som ska hjälpa upp de vita blodkropparna som ofta kan bli låga vi kemoterapi och då gör att man blir mer mottagligt för infektioner. Det har funkat bra tidigare med FEC behandlingen och jag har legat bra till i värden på alla prover jag tagit (och det är en hel del) men på min sista så har de vita värdena inte bara stigit utan skjutit i höjden, från 4 till 20 (vet inte alls vad som är normalt) och min kropp håller på att fajtas mot en infektion som den tror att jag har. Jag antar att de kan se på blodprovet att jag inte har en infektion. Hur som helst, av värden som dessa får man ont i kroppen, skelett, muskel och ledvärk..... OK. Då vet jag.
Hon hade inget svar på varför jag mår illa igen, men jag får väl gilla läget. Det man kan göra mot detta problem (det är inte bra att ha så här höga värden vita blodkroppar) är att man får ta en spruta VARJE DAG efter behandling för att trycka ned dom......

Ni som läst om mitt försök att ta neualsta sprutan själv sist förstår att det var en svart dag för mig igår.... Nu håller vi tummarna för att blodprovet på onsdag visar ett lägre antal vita blodkroppar. Hur i helvete ska det annars gå? Ångest...

11 kommentarer:

  1. Om jag inte alldeles kommer ihåg fel från min syrra tid så är ett normal värde på vita runt 4-9, och det är lätt att känna av det "kroppsonda" vid minsta höjning, särskilt om man går med det ett tag.

    Men frågan är, om du kunde slippa ha ont så är det ju bra om du kunde kupera höjningen och få ner dem i värde genom att ta fler sprutor, kan ingen hjälpa dig med det? Antar att det är typ insulinspruta eller blå nål? Ganska tunn mao, pröva emlaplåster innan om du tycker att det gör ont...

    Hoppas det löser sig för att gå omkring så och har ont funkar ju inte i längden...

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Ok... då kanske det inte alls är konstigt att jag har ont. Jo, de ska kolla vid nästa blodprov, och är det så att de fortfarande är höga kommer jag att få sprutor för att trycka ned dom. Jag är inte rädd för att det ska göra ont, jag kan bara inte sticka in sprutan i mig... det tar liksom stopp, jag får ångest. När den väl sitter där och det gör ont har jag inga problem med... det är själva sticket, att trycka in den... USCH... jag svettas bara jag tänker på det.

    Nej, jag ska INTE gå runt och ha ont. Jag äter smärtstillande nu, det funkar OK. Men det hade varit ännu skönare att slippa det.

    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Jag fick bara neulastasprutan en gång, mina vita gick upp till 50 och jag hade så ont att jag knappt var vid medvetande.... 1,5 måste dom vara för att man ska få nya gifter.

    Hoppas det rättar till sig snart..
    Kramar i massor!
    /Lisbet

    SvaraRadera
  4. Lisbet: Det låter inge vidare! Men undrar då om det ens är värt att ta neualsta om de går upp på detta viset.. Det är inte alla som får sprutan har jag hört. Personligen skulle jag hellre chansa på att inte ta den än att ta massa sprutor för att få ner dem för att neulastan har höjt värdena?.. Äh jag vet inte... urk. Jag är less på det här!

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Åh kära du, detta är Taxotere skit världen! Jag mådde precis som du om det nu är någon tröst. Det var tre behandlingar var 3:e vecka där jag levde i dimman och smärtan, men det finns hjälp. Jag hade så ont efter första behandlingen och mådde så dåligt att nästa omgång sänkt de dosen Taxotere gift, utan att för den skull påverka "cancerdödareffekten". Det blev mkt bättre. Neulastan tog jag alla tre gångerna men så här i efterhand funderar jag som du. Kanske skulle jag slippa den och den djävulusiska värk den gav precis innan de vita blodkropparna "släpptes fria".
    Det är en erfarenhet som bara vi som har gjort den kan prata om. För det går verkligen inte att i detalj beskriva. Men du är inte ensam och det går fortare än man tror att bli färdig med behandlingarna.
    Styrkekramar till dig!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Inte kul med så skyhögt värde, men det är ju alltid bra att få veta varför man mår dåligt. Jag håller verkligen tummarna för att du slipper det där med spruta varje dag! Men om du måste ta det så måste det ju lösa sig på något sätt, det också. Lätt för mig att säga som inte behöver sitta där med sprutan i handen och svettas, men du kanske kan få hjälp på något sätt med själva injicerandet?

    Stor kram från Helena

    SvaraRadera
  7. Hej Ida! Skönt att ha fått en förklaring även fast den suger, rent ut sagt. Jag hade jättedåliga värden när jag fick min första behandling och hann ligga på infektionen två gånger under den treveckors perioden. Efter det bestämde dom sig för att jag skulle ta en spruta (Zarzio) som hjälper de vita blodkropparna på traven. Denna tar jag nu dag 4-11 efter varje behandling. Det tog verkligen emot när man skulle sticka sig själv, det var liksom en spärr som sa ifrån att man inte skulle orsaka sig själv smärta. Nu tar jag även en spruta varje dag för min blodpropp och har faktiskt vant mig. Det gör du också om det blir så att du ska få dom hur omöjligt den än låter nu. Tänk så mycket du redan klarat av som man periodvis tänkt varit omöjligt! Kramar!

    SvaraRadera
  8. Jag fick ingen neulasta på FEC'en, fick på första Taxoteret men inte på dom två sista.

    Det finns en ljusning längre fram även om det är tungt just nu, det blir bättre, jag lovar :)
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  9. Fick också Neulasta, men jag vågade inte ta den själv, utan fick hjälp utav en kompis som är skjuksyster. Huuu, vad man blir less den där skiten, och att må dåligt..men det finns inte så mycket annat att välja på. Du gör det fantasktiskt bra! Trist att du mår illa, hoppas det går till sig.
    Styrkekramar!

    SvaraRadera
  10. Tack alla...ja, ta spruta är inte min grej, men hellre en var 3:dje vecka än en varje dag.. :) Jag har varit upp till vårdcentralen och fått hjälp att ta den, men jag orkade inte sist och tänkte att fan, nu ska jag väl ändå kunna fixa det, men jag fick bita i det sura äpplet och tillslut fick mamma ta den på mig. Men ska jag få en varje dag låter det ju lite småjobbigt att ranta fram o tillbaka till vårdcentralen....

    Jag mår liiiite bättre, men jag har blivit så galet trött... det vill inte riktigt släppa, och illamåendet håller i sig. Surt sa räven.....

    SvaraRadera
  11. Skickar som vanligt en mängd styrkeKramar till dig och hoppas det vänder.
    Tazz o Kram

    SvaraRadera