måndag 14 februari 2011

Valentines Day

Fin dag med min tjej, och alla hjärtans dag middag med brudar X 3. Efter att H uppdaterat sina bilder hos Stockholmsgruppen lunchade vi på T.G.I och lyxade till det med efterrätt, som den tvättäkta halvamerikan min dotter är så blev det hamburgertallrik och oreo/icecream dream till dessert. Jag var inte sen att hänga på. Sen åkte vi till jobbet och jobbade av lite.



På vägen in till stan kom jag på att det var blodprovsdag... (IGEN... va fasen) och insåg att det skulle bli tajt, eftersom jag mår prima (hrm... å hej å hå nu tar vi i så det gör ont) så gjorde jag en snabb överläggning i huvudet och tog beslutet att liksom glömma bort att det var blodprovsdag... som om det skulle vara busigt och inte alls ha med mitt välbefinnande att göra, utan bara en pain in the pretty large ass och något som läkarna vill att jag ska göra för att göra livet surt för mig.
Precis när jag bestämt mig så ringer telefonen, och det var min kontakt sjuksköterska som ville snacka lite PICC line, sen avslutade hon med "du glömmer väl inte blodprovet idag, jag ringer dig direkt om det skulle vara dåliga värden". Jaha... det var ju bara att jobba jobba jobba och skynda skynda skynda till labbet innan de stängde. När hon ringde tänkte jag "fan, hör den här människan vad jag tänker".
Men jag är nöjd att vi tog oss dit om än i sista sekund, Holly fick ett klistermärke för att mamma var så duktig.

Apperopå PICC line...
När jag tog blodprov på labbet förra veckan så frågade tjejen som nog började fundera lite "är du här varje vecka eller..." jag svarade att "det kan man nog säga" utan att köra den längre utläggningen. Dock berättade jag glatt att snart när jag kommer blir det enklare, då har jag en PICC line, då svarade hon "jaha, men vi sticker inte i sånna". Nähä, så klart inte, varför göra det enkelt. Va fan då för hade jag lust att fråga men jag sa bara... "nähä...  "
Ska dom sticka mig i armen fast jag har en infart? Verkar ju högst märkligt och dessutom är det ju bara ena sidan som är brukbar, av någon anledning, minns inte varför, så ska man inte stickas i den opererade sidan. Det börjar bli lite synd om mitt högra armveck. Well well, vad är väl en slang och miljoner stick i armen. Värre saker har tydligen hänt ;)
Idag var det en annan tjej som tog provet, hon började med att säga "tar du prov varje vecka eller?..." Jag har nog träffat alla på det där labbet nu. Jag är lika trött på mig själv som dom verkar vara på mig :)

Jag har lite bilder att lägga in idag, men jag har trassel med I.N.T.E.R.N.E.T , trist, men värre saker har tydligen hänt ;) (Ironiskt roligt att skriva så... ska jag göra ofta, det gör mig glad)

För er som undrar så har jag lagt bort dom dyra fina pennorna ett tag efter många försök... av två anledningar, den en är att jag är rädd att min dotter ska gå lös på dom, den andra är att hon tecknar bättre än mig.
Jag var för kaxig och köpte dom där pennorna med tanken inställd på gamla meriter.
Med musik i öronen kan man göra underverk, det här är ett av dom jag gillar bäst (H tar hand om sina djur). Det här är också ytterligare ett bevis på att det är min dotter. Jag är just nu i hörlureköparmode, letar efter de ultimata hörlurarna (slutna, inte in ear) men jag kan säga att det är lättare sagt än gjort, mitt huvud blev inte direkt större när håret trillade av, inget passa på mitt huvud för tillfället.

8 kommentarer:

  1. Hej Ida! Lika "kul" som vanligt att läsa dina inlägg!! På labb kan de sticka i fingret...om inte i Picc-linen. Jag gick ibland dit och ibland till Vårdcentralen...Där kunde de minsann ta proverna i PICC-l. Good luck oavsett!!/ Hjärtanskram Ninni

    SvaraRadera
  2. LOVE & PRAYERS!!!

    M&M

    SvaraRadera
  3. Hahaha ...

    Jaaa,du, man måste ju skratta när man läser din blogg. Det är så uppiggande med din träffsäkra ironi.

    Ha en bra dag!

    Lizen

    SvaraRadera
  4. Hej!
    På labb har jag tagit de flesta blodprover. Då sticker de i fingret, när det bara ska tas ett rör. Är det fler rör så tar de provet i armvecket. Om jag vill kan jag gå till min kirurgmottagning och ta provet i min venport. Du kan säkert få gå dit och ta i din picc om du ber om det...

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Hej
    Jag har samma "problem" som du med stick i armen. Efter tre år med port-a-cat där jag får min cytostatika är jag jätteärrig i armvecken. Tyvärr är inte vårdpersonalen på min vårdcentral utbildade i att sticka i port eller piccline så det är bara att gilla läget ;-)
    Ha det så gott det går!
    / Maria

    SvaraRadera
  6. Hej på er alla tjejer!
    Ja, nu har jag förstått att det ska vara en sjuksköterska som tar prover i PICC eller venport, och att man får då i mitt fall gå till vårdcentralen. Tyckte det lät lite jobbigt eftersom labbet funkat så bra och det tar två sekunder, direkt in och ut igen, men det kanske funkar bra på vårdcentralen också, jag bara har lite halvdåliga erfarenheter av just vårdcentralen.
    På radiumhemmet här i Stockholm åker de till vårdcentralen och har utbildning om det inte är någon som är utbildad i att använda venport/PICC på vårdcentralen. Eftersom jag måste lägga om den en gång i veckan så måste jag ju ändå till vårdcentralen, så jag får väl bita i det sura.... :)

    Maria: 3 år? Jag kan inte förseställa mig tre års cytostatika behandling. All heder till dig! Förstår att ditt armveck är ärrat :(
    Kram till dig!

    Och kram till Er alla!

    SvaraRadera
  7. Håller med alla ni som har kommenterat!
    Du IDA är bara så himla bra! Gillar dig som mamma och person....trots att jag inte känner dig.
    Fortsätt att kämpa och glädjs över din underbart "goa" dotter, hon är sååå liiik dig!!

    SvaraRadera
  8. Her dessert looks so yummy!

    She cleaning out her pets box?

    I like the change up. Even though I don't know how to read it yet. I can't use one of those site the translate because of the computer.

    Love You Two!!

    God Bless You Both!!!

    Love,

    M&M&G

    SvaraRadera