tisdag 28 juni 2011

Trötthet i samband med strålning

Nu vill jag veta, ni som strålats, bara strålats, strålats och fått cellgifter, hur har ni mått? Vet att många skrivit hur de upplevt det i lite strödda inlägg, skriv gärna här så kan jag jämföra lite. Skriv gärna också om du endast strålats eller gjort båda delarna. Jag vill veta om ni tror eller är säkra på att ni blivit trötta av strålningen, och även ni som inte känt er påverkade överhuvud taget. För övrigt, skriv gärna om det var annat som störde er med strålningen.
Jag blir mer o mer bränd, men jag har inte ont ännu. Kanske slipper det onda. I morgon har jag gjort tre av fem veckor. Det går undan!!
Jag tycker själv att jag är tröttare nu än de veckor jag var helt fri från behandlingar, men jag tycker det går väldigt upp och ned, det jobbiga är väl att jag tycker mår fin fint ena dagen, och sen är jag helt sänkt dagen efter. Lite små klurigt att planera ordentligt. Jag vill heller inte köra på när jag är trött, jag vill vila, men det går ju inte alltid även om man försöker.
Jag undrar också vad det är med strålningen (och då menar jag inte den psykiska delen med att gå dit var eviga dag och bli påmind om eländet, för det ger givetvis sin lilla dos av trötthet...) som i så fall skulle göra att man bli trött. Om endast cellerna som ligger lokalt runt bröstet strålas, varför skulle man bli så här trött då? Måste finnas en bra förklaring?

Tack för alla svar! Jag svarar sällan längre på dom, men jag läser alla. Jag har helt enkelt mindre tid numera, mår bättre och fokuserar på allt annat än cancer helt enkelt. Hoppas att alla där ute som fortfarande kämpar, just har fått sin diagnos eller har lite kvar av behandlingen förstår att det väntar ett bra liv här efter! Det kan faktiskt bli bra igen, och frågan är kanske om inte livet som väntar är lite bättre, i alla fall känner jag lite så, den här tiden man haft att fundera på hur man mår och hur man vill må har varit guld värd för mig personligen om jag måste försöka hitta det positiva med skiten. Jag ska ta bättre hand om mig själv helt enkelt, och försöka komma ihåg vad det är som är värt någonting!

Idag har jag beställt 15 st sådana här pins
Helt i min smak! Ett hårt och fult ord tätt följt av cancer passar mig som handen i handsken. Alla mina syrror ska få en och några andra nära och kära. FUCK CANCER!
Ni hittar dessa på www.ungcancer.se, eller maila info@ungcancer.se och tala om hur många du vill köpa samt var de ska skickas. Dom kostar endast 25:- !! Köp ett gäng och ge bort!

11 kommentarer:

  1. Ja de vill jag med ha!

    Ps inget bra svar på stålfrågor, vet inget om det ds

    SvaraRadera
  2. Lr hur! Finaste pinen jag sett på länge!
    Nej, du kan få läsa svaren här sen i stället så vet du vad du har att vänta ;) Ska du strålas förresten?

    kram!

    SvaraRadera
  3. Trots att jag bara strålats (inga gifter) så blev jag tröttare och tröttare under behandlingen. En konstig trötthet som jag inte kände igen. Kroppen tung och huvudet trögt. Hade svårt att förlika mig vid tanken att detta skulle påverka mig. Hämtade igen mig under helger och kände mig åter pigg för att sedan bli trött igen när veckan med strålning pågick.
    Frågade personalen vad tröttheten berodde på och fick lite olika svar. Någon pratade om att det tog mycket energi för kroppen att läka strålade delar. Någon annan pratade om att det frigjordes ämnen i kroppen som orsakade tröttheten. Vilket som så gick det fort att bli pigg. Tog några dagar så kommer orken tillbaka både i kropp och själ.
    Blev lite "solbränd" på huden men väldigt lite. Läkaren sa att på en skala mellan 1-100 låg jag på ca 30.Behövde aldrig smörja in mig. Fick nästan som soleksem som fortfarande efter en veckas avslutad behandling känns som ett "knotter" på huden. Svårt att veta hur mycket man måste skydda sig mot solen men jag kör med linne och det verkar funka. Har faktiskt flagat lite på strålområdet.
    Har också känt mig väldigt öm inuti bröstet.
    Tre av fem veckor.....det går fort på slutet....jag lovar.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har själv ingen koll på strålnings trötthet. Och hoppas att jag inte behöver veta heller:)
    Oj vilka fina pins. Ska beställa ett gäng. Tack för tipset. Ha de gott!

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Jag har bara strålats, 33 ggr, 25 ggr mot hela bröstkörteln och 8gg med boost mot tumörplatsen. Eftersom jag inte hade fått cellgift så jobbade jag. Jag jobbar på förskola och jobbade 4 timmar varje fm. sedan tåg och buss till KS (en dryg timme från dörr till dörr). På KS tog det allt mellan ca 15 min - 3 timmar beroende på hur mycket folk det var före mej... och sen hem igen. Väl hemma somnade jag så gott som varje dag (och jag som aldrig kan sova på dagarna annars).
    Dessutom strålades jag okt-nov (hösttrött är man ju ändå). Har nog aldrig varit så trött i hela mitt liv. När väl alla ggr var avklarade orkade jag inte jobba heltid, halvtid en månad, fram till jul, sedan två månader på 75%. När jag gick upp på heltid var jag grymt trött hela våren.
    Aja... så var det för mej. Kämpa på :-)
    Madde

    SvaraRadera
  6. Hej!Har fått all behandling som finns, op, cellgifter, strålning, Herceptin och nu antihormonbehandling. Jag måste vara konstig - började jobba heltid efter den femte cellgiftsbehandlingen och strålades under semestern. Hade fördelen att kunna boka strålningstider. Tog så ofta jag fick första tiden så jag sedan kunde dra iväg, ex. till något bad. Var aldrig trött, vilken jag hade förväntat mig efter att ha pratat med andra.Fick inga strålningsskador. Jag tränade flera gånger i veckan på Friskis och Svettis. Fortsatte efter strålingen med Herceptinbehandlingar var tredje vecka men har arbetat heltid hela tiden. (50-60 tim/v som lärare på en gymnasieskola).Kändes som jag utmanade allt ibland. Jag gick ofta direkt till ett intensivjympapass direkt efter en Herceptinbehandling. Det jag själv är rädd för är att jag underbehandlats. Har tyvärr upptäckt att behandlingarna ser så olika ut i de olika regionerna i Sverige, vilket skrämmer mig. Ex. får man kraftfullare doser med cellgifter i vissa landsting för min skitdiagnos. Jag tycker det känns "sunt" att du reagerar rejält på behandlingarna. Känns som de har effekt då. Det finns i alla fall studier som visar att ju fler biverkningar av FEC, ju bättre behandlingssvar.
    Lycka till med de behandlingar du har kvar och vila när du känner dig trött!Kram!

    SvaraRadera
  7. Tack tack! Ja det verkar ju onekligen vara extremt individuellt? Jag har inte ens tänkt på att man såklart får olika höga doser av både strålning och cellgifter. Jag har eg ingen aning om hur mkt jag fått av det, men man får väl lita på att man fått vad man tål så att säga? Mona, det låter iof rätt skönt att kunna gå igenom det hela med livet i normalt behåll? Samtidigt förstår jag vad du menar, jag tyckte själv i perioder att jag mådde "oförskämt bra" under just FEC och tänkte att den här skiten tar väl inte på mig, jag tränade också under den, sen kom taxotere och förstörde livet. Men.. ja ja....
    Nu är det bäst jag drar till strålningen, annars blir det väl inte av, och då blir det knas ;)
    Ha en underbar dag allihopa!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig energi och glöd du skriver med! Jag op för bc feb -08 och fick cytostatika, FEC, under våren sommaren. Tröttheten var otrolig! Jag kan komma på mig själv läsa tex läxor med yngsta barnet som jag inte minns att jag läste med den äldsta, tröttheten gjorde att jag tappade koncentrationen. När jag ser tillbaka på det året känner jag att jag lärt mig så otroligt mycket om mig själv och om mina nära och kära.

    Antihormonerna har varit värre med skiftande humör (stackars min man) vallningarna och viktuppgången!

    Läser sällan bloggar men kommer följa din!

    SvaraRadera
  9. Jag fick både cytostatika (6xFEC) och strålning (25st + 8 boost). Att man blir trött av strålningen tror jag beror på att det inte enbart är bröstet som strålas utan även underliggande organ, t.ex. hjärta och/eller lungor. Det tär på kroppen och efter cellgifterna är kroppen redan rätt så slutkörd.

    Kram, Pernilla

    SvaraRadera
  10. Jag fick cytostatika (3xTaxotere+ 3xFEC) och strålning 25 ggr. Jag jobbade 50% under strålningsprerioden plus att jag promenerade till och från Sjukhuset varje dag (2x30 min) mitt i vintern, och jag var inte trött. Min teori var att promenaderna gjorde mig pigg och gav mig energi, men nu efteråt har jag förstått att det kan vara väldigt individuellt med tröttheten!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  11. Jag var jättetrött under strålningen, men jag tror att främsta anledningen var resorna för att ta sig dit och hem och denna evig a väntan de hade med drop in - systemet )= Redan veckan efter avslutad strålning kände jag mig betydligt piggare. Hittade energi till att göra saker jag inte gjort på lääänge! 1 månad efter strålningen behöver jag inte vila alla dagar (!) och orkar ta raska långa promenader!
    Idag har jag tagit barnen med mig till badstranden och njutit i det härliga vädret. Tub-bikini funkar alldeles utmärkt att gömma bröstprotesen i och så en snygg liten sjal att täcka det strålade området med. Livet är underbart <3
    kram Anna Bränn

    SvaraRadera