lördag 22 januari 2011

Det hjälpte inte

att inte vara hungrig. Nu har det blivit mera en besatthet, jag måste äta, äta äta äta... fast jag mår mer och mer illa. Kollade på ett program om en kvinna som var besatt av ost.... tänkte, det kan väl inte vara så farligt, jag är ju för fasen besatt av allt. Konstig besatthet förresten. Hon fick ost cravings och blev typ tvungen att avgiftas från det haha... galet.
När jag gick och la mig bestämde jag hur som helst att jag ska ta kontrollen över denna dag. Det är bara en grej nu, ätandet, och jag tror själv att jag bör vara lite obs på det, för det kan mycket väl vara lite tröstätande, jag är kanske inte 100% lycklig just nu. Inte nere, inte deprimerad (vilket man ändå kanske kan få räkna med att bli) men jag tycker helt klart lite synd om mig själv vissa dagar, och som för alla smakar det och känns väldigt bra att stoppa något gott i munnen då.
Jag vet att jag inte ska låta bli att äta! Att jag behöver energin, och att jag får ta xtra kilona när allt det här är över, men det ska heller inte ge mig rätten att fucka upp kroppen i onödan.
Med cortisonet i kroppen kan jag lova att det för mig inte finns någon annan utväg än att ÄTA, det är det värsta jag har varit med om, hungern under den tiden.

En helt vanlig morgon innan den här cirkusen drog igång så tog jag 2 koppar kaffe på morgonen, jag kan inte äta då utan åkte till jobbet, tog en macka där (gärna så grovt som möjligt eller hårt), sen lunch, frukt, middag och godis och sådant på helgerna. (Ja och träning så klart! Jag har ju inte tränat på forever...:( )
För två dagar sen, sista cortisondagen så åt jag 3 st limpa-mackor med massa smör på och var rädd att jag ändå skulle hinna bli hungrig innan jag kom hem igen efter att ha lämnat min tjej på skolan.... 3 st STORA.. och sen fortsatte det så, äta äta äta äta äta äta.

Kaffet förresten. Konstigt det här med kaffet?! Jag ÄLSKAR kaffe, särskilt de två stora muggarna när jag ska vakna till framför TV nyheterna runt 6 på morgonen. Men det bara dog? Och då har jag ändå missbrukat kaffe i snart 20 år (satan va gammal man börjar bli när man kan säga "jag har i 20 år")
 Nu har jag ett par dagar ändå gjort kaffe och jag dricker lite, jag tror inte det kan vara helt bra för kroppen att bara tvärsluta med kaffe, men det är svårt att säga om någon av biverkningarna har med det att göra, men jag har bjussat kroppen på lite även om det inte smakar så bra. Jag får i alla fall inte kväljningar längre när jag känner lukten, det smakar bara ingenting annat än en bismak, som nötter kan smaka, beskt och konstigt.

Jag är väldigt positiv idag, och jag tror att alla som kollar ut genom fönstret förstår varför, jag ska tom bjussa er på en helt färsk bild, men innan det ska jag ta några rader om ångest.

Jag började tänka på det igår kväll. När jag skriver här så skriver jag som om hela mitt liv förändrats från det ena till det andra, men allt det jobbiga och trista har egentligen (ja, förut det faktum att jag har haft cancer som är jäkligt jobbigt i sig, men jag syftar nu på cellgifterna) bara pågått i knappt en vecka. En enda vecka av mitt liv, och jag har så mycket att skriva om det?
Det är lite som när jag fick mitt barn, och trodde att nu var allt förändrat, jag hade en bäbis, och bäbisen skrek på givna tider, bajsade efter ett för mig givet schema och jag visste hur mitt liv nu skulle se ut!
På mamma träffarna pratade vi bara om sömn, bajs, magont och annat som om allt annat i livet var ett minne blott, och det var så jag kände mig. Man berättade glatt hur sitt barn sov, men som förstagångs föräldrar visste eller tänkte inte någon på att i morgon är allt förändrat igen, den bäbis som sov hela nätterna började vakna och ville ha mat. Då träffades vi igen, och pratade om det, konstigt...vi som hade kolla på våra barn?
Ett barn växer varje vecka, det växer, och alla ni som har barn vet hur det är.... det är inte en dag som är lik den andra, från moster till prinsessor, från tidiga mornar till att inte ens få upp ungen på morgonen, från ilska till skratt, och hela tiden är de i en fas... ett års fasen, två års fasen, tre års fasen... faser, hela tiden.
Jag är i cancerfasen. Just nu har jag gått in i cytostatikafasen, och nu går jag in i 2 fasen av förstabehandlingen, alltså andra veckan, och nu ser jag ljuset! Men...här kommer ångesten.

När jag fick veta att jag hade fått cancer så började jag direkt leta information, jag ville ha koll på läget, och jag hade ingen koll alls. Jag var i en konstig värld där jag inte visste alls hur jag skulle bete mig. Vad borde jag känna, hur borde jag må, vad kan jag göra åt min situation? Min första anhalt var att öppna upp mitt sen länge vilande konto hos Cancerfonden och leta i deras forum efter liknande "fall", och det finns en del, men det är inte det mest levande forum om man vill ha snabba svar. Jag träffade i alla fall på en kvinna där i min situation, hon ligger precis ett steg före mig, hade redan opererats när vi fick kontakt, och jag väntade på min. Nu ligger hon precis ett steg före mig i behandlingen. Vi har sen dess skrivit meddelanden till varandra, om stort och smått, om rädsla och hopp. Jag vet inte ens vad hon heter, men jag tänker ändå på henne varje dag. Och ofta när jag läser just hennes meddelanden blir jag ledsen och kan gråta, för henne, för mig själv, och för hela skiten.
I går när jag läste hennes meddelande och hur trött hon varit efter andra omgången och att den påverkat henne mer än första fick jag verkligen ångest.

Återkommer till det här med faserna.... andra fasen i första behandlingen (min egen förklaring, i en treveckors cykel så mår de flesta mest illa första veckan, sen går de vita blodkropparna ned som mest inför vecka två men hämtar igen sig fort och vecka nr två ska väl vara rätt OK, för att sedan bli "riktigt bra" sista veckan. (Kortfattat och generellt)
Så alltså, det är ju hemskt. Man ligger i den här vidriga sängen med det där giftet i dropp, som sakta men säkert går igenom hela blodbanan under ett par timmar. Man mår som en räv en vecka efter det här, det blir bättre och bättre, man ser ljuset och DÅ ! BANG! SKA MAN DIT IGEN? Det slog mig i går, jag ska dit igen? Jag ska frivilligt åka dit, sitta där med alla andra skalliga människor och få det där giftet i mig igen? Och igen, och igen och igen... Och alla dessa gånger som man mår bättre, och när det är som bäst ska man förstöra det? Det är ju helt galet. Om man inte tappar tron på allt gott efter detta så blir jag förvånad. Det är ju som att sno godis från en unge? När det är som godas, då bara tar man godiset och kastar det åt fanders, säger åt ungen att nu blir det inget mer godis, om två veckor får du lukta i påsen, om tre veckor ger jag dig en hel påse, och precis när du stoppar ned handen, då drar jag bort påsen. Så tänker jag göra mot dig, 6 gånger, sen får vi se hur bra du mår.
Jag undra vem det är som håller i min godispåse?  Inte någon jag tycker särskilt mycket om.

Jag tror jag svor fram solen i går kära vänner, KOLLA! UNDERBART!

6 kommentarer:

  1. Du skriver så fantastiskt bra!

    När jag hade FEC så var jag konstant hungrig, när jag övergick till Taxotere så försvann hungern helt, min man fick servera mat när det var dax att äta, jag tog någon liten smakbit men kunde inte känna hunger och var inte sugen på något alls...
    Kaffet var det som var jobbigast att bli av med, huvudvärken hade jag i någon vecka men jag tvingade mig att dricka en kopp på morgonen och en på eftermiddagen för att hålla huvudvärken i styr... Dagen då kaffet var riktigt gott igen var en av dom lyckligaste :)
    Visst är det underbart när solen skiner:)

    Kram från Lisbet

    ps. vet inte om du hittat detta forum, där är många som hjälpt mig när jag haft frågor.
    http://cancertjejer.forum24.se/ ds

    SvaraRadera
  2. Hej IDA !
    Vet du- det är inte alls konstig att du tänker och mår så här nu.Det är ju allt, allt för mycket "man " ska känna / föla i den situationen du är nu.
    MEN- jag lovar dig- du kommer att bli mer och mer van vid detta- och plötselig r faktisk kurerna över !!
    När jag gick igenom mina kurer - för lite mer än ett år sedan var jag färdig- så var det precis slik du beskriver- siste veckan var faktisk inte så illa alls ! Men när det var dags för nästa kur så tror jag att jag satte hjärnan på " vänt "- dvs- jag visste vad som kom -det r ju ett nödvändigt onde - som vi jo vill/ måste ha- och da r det bara att forsöka göra det bästa man kan ut av elendet- och hela tiden tänka att det faktisk TAR SLUT en gång !! Hvilket även kan kännas lite läskit- iallafall kände jag mig oerhört trygg under behandlingstiden- då fick ju kroppen en mycket potent hjälp till att kämpa mot cancern- i HELA kroppen !
    I den fasen du r nu - så fick jag besök av frun till en kompis av min mann. Hon hade haft behandling för bröstcancer 1 1/2 år innan. Hon kom inn med ett fantastisk leende. Håret långt som bara den ( extensions : ) - och hon satt o berättade att livet hennes faktisk hade gått tilbaks till det normala- att det var möjlig att komma undan den allra jobbigste ångesten, - åter känna sig glad, trygg- ha tro på framtiden. Hon- numera min kompis - var faktisk vändingspunktet för mig när jag mådde som värst. Hon visade mig att det fantes ett ljus i tunnelen. Det var så skönt.!!!!
    Synd du bor i Stockholm. Skulle gärna poppat inom dig för en prat - det har för mig varit en ENORM stöd att ha kontakt med andra tjejer som går igenom det samma. Genom ditt bloggande hoppas jag du kan hitta hjälp till att känna lite styrka - våran medkänsla har du ! I en av mina första inlägg skrev jag - egentligen helt förvånad- om vilket otrolig stödapparat jag hade hittat via bloggandet. Hoppas det blir slik för dig.
    Via bloggen hittade Annika mig - vi bor båda i Gb- och sedan dess har vi sätts ca 1 gong i veckan - och vi börjar altid med morgonfika- för att hinna åtminståne tömma oss för liiiiite av vad vi har på hjärtat innan vi skamhämta barnen- vid 16 tiden : )
    Detta blev långt - hmmm. Vill så gärna hjälpa till lite med riktiga ord- men så himla lätt r det inte.
    Iallafall - lycka till vidare " hörru " !
    Klem

    SvaraRadera
  3. Lisbet, tack! Jo jag har hittat forumet, men det är inget för mig just nu, jag tar in för mkt av alla andras biverkningar. När jag har konkreta frågor är det perfekt för det är ju så lätt att hitta till rätt diskussion och ta del av exakt det man vill veta. Det är ett levande forum, mer än man kan anklaga cancerfondens forum för att vara. Vet inte varför det är så.... spelar iof ingen roll, bra att dom finns, för info och stöd.
    Men du, det var skönt att höra om Taxotere... hoppas hoppas det funkar på mig med. Ja, jag vill ju såklart inte tappa aptiten, men det här är ju jätte jobbigt på sitt sätt, ätandet. Nu håller jag på att göra en stek? Alla som känner mig kommer förmodligen att dra på smilbanden, jag är inte direkt "söndags stek tjejen" men.... den står i min ugn just nu, och jag tänker äta den, fast det är lördag och allt ;)
    KRAM!

    Ingrid; Ja, det är viktigt att ha någon att tala med som faktiskt förstår exakt vad man pratar om. Jag har kontakt med många tjejer i den här situationen, som är klara, mitt i det eller just ska börja. Vi hjälper varandra, det är kanon!
    Jag måste förtydliga vad gäller framtiden. Jag är inte rädd för den alls, jag vill bara hoppa över det här och vara där NU. Min högsta önskan är att jag bara fick hoppa över 4 månader och vara på andra sidan. Jag vet att jag kommer att vara lycklig när jag kommer dit, jag har inga jätte förväntningar, utan bara att jag ska få vara som vanligt. Jag har aldrig varit rädd för att det här ska döda mig, jag är inte rädd att det ska finnas spridning, för jag är så säker på att det inte är så, och skulle det mot förmodan vara så ATT det har spridit sig, så görs ju något åt det nu. Skulle det värsta hända, så gör det det, men jag är inte rädd. Jag är dock rädd för behandlingen och de biverkningar man kan få. Kanske bara för att jag kan "ta på det"... det händer mig och jag dealar med det. Men gud vad jag önskar att det var över, NU. Jag hoppas det går fort som bara fan och att jag sitter med skapligt långt hår i slutet av året :)
    Än så länge sitter mitt hår kvar, men jag är öm i hårbotten.... burr.
    Du hjälper med dina ord Ingrid! Du gör det bra :) Du verkar hämta dig fint också, och det är sånt som jag ska ta till mig. Jag ser ju på dig och andra att livet går vidare! Det är helt enkelt en fas, och en rätt kort i förhållande till de långa liv vi ska leva genom det vi gått igenom! Styrka till dig Ingrid!

    Kram

    SvaraRadera
  4. : )
    SÅ bra att läsa din kommentar. Detta kommer du att klara så bra- och som du säger- vad r 4 månader - i våra långa liv !
    Klem

    SvaraRadera
  5. :) Du kommer fixa detta galant, säger som Ingrid, vad är 4 månader i våra långa liv :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. :) Ingenting! Det är 4 månader värda att ignoreras för att fortsätta happy ever after!

    SvaraRadera