tisdag 18 januari 2011

Två steg fram, ett tillbaka

Den här donnan passar i allt! Tom i min fula  peruk :) 
Veckans bakslag. Kommer säkert få en del tips om att jag ska vila när jag känner mig pigg, men jag tror inte jag funkar så. Dock är jag redo att krypa till korset just idag. Idag har jag varit näst intill död. DÖD. Jag insåg redan vid 7 när klockan ringde att jag aldrig skulle ta mig till skolan med min dotter. I min värld kändes tanken på den dryga timmens resa som att bestiga Himalaya. Himalaya up and down, not today. Väckte dottern och frågade precis hur besviken hon skulle vara om hon blev tvungen att stanna hemma med mig idag. Hon tyckte inte det var någon stor grej och jag drogs morgonens djupaste lättnads suck. TUR att det är förskoleklass och inte skolan, då hade det inte varit något snack om saken, men vi kan fortfarande välja en del dagar. Syster Moa var med Holly när jag för andra gången åkte till perukmakaren. Var lite sen och behövde skynda mig, inte något jag kan räkna med att fixa just nu. Efter tio meters gång snurrade det i skallen och hjärtat bultade som om det tänkte försöka ta sig ut och fly. En mkt trött dag alltså, tror ni alla hajjar nu? Det blev i alla fall en blond peruk nu. Min kompis Linda var med och var väldigt rak och ärlig, jag orkade inte alls ta några beslut, så det var väldigt skönt. Jag har testat peruken sen jag kom hem, men alltså nej. Det skriker PERUK. Jag ska testa igen när jag inte redan har 5 kg tjockt hår på skallen så att den där otrolig opiffiga buffiga bakuhuvudet förhoppningsvis försvinner. Jag drar på mig den och blir åå så jävla risigt humör. Tror den där pjäsen ska få stå och damma igen på skåpet. Schampo och balsam och balsamspray ska den ha också... 389:- ?? Herregud. Roligare dag har man haft.
Vart fan köper man sjalar? Jag är så trött så jag orkar inte ens leta på nätet....
Peruktjejen tog ett par ordentliga drag genom håret och kom iallafall fram till att det inte börjat lossna ännu. Jippie... kanske har hår ett par dagar till. Livet leker.
Här kommer den nog få stå...och kolla in mig springa runt i sjalar eller inget alls. Jag är inte polare med den här grejen, i alla fall inte idag.


Gav mig på kaffe i morse. Nitlott. Fan. Uäk. Testade igen hos min syster Hannah (tack för världens mysigaste eftermiddag!) samma konstiga smak där. Går inte. Parfymerade tjejer på tunnelbanan, kaffelukt, alkisar, matos, lökdoft (lökmöklukt vill jag kalla det nu) göra sig icke besvär i närheten av mig. Det värsta är ju att man inte kan bestämma eller sura när man väl sitter där. Stackars medåkare på tunnelbanan, jag skämdes faktiskt när jag drog upp halsduken över näsan idag, men jag hade inget val tyvärr. Det här måste ju bara gå över snart. Det hindra mig. I morgon är det slut med cortisonet HJÄÄÄÄLP, jag vill fasen inte bli tröttare. Snälla snälla, kan det vara möjligt? Jag har safeat och bestämt med syster Moa som ska lämna H på skolan, jag verkar inte kunna avgöra så där dagen innan om det ska funka eller inte. Jag tror jag är lite sur på det här systemet jag är inne i igen, igår hade jag kontroll, livet lekte någon % mer än tidigare dagar efter första cellgiftsbehandlingen, idag har jag det inte. I don´t like it. I hate it.
Mamma när hon var här och servade mig. Gossar med sitt nya barnbarns barn Gurkan (om det inte är Moroten, osäker)

Söt syster som ska på partaj, jag vill oxå!



Men nej, jag var inte redo för fest. En vidrig bild på mig som jag inte ens har en aning om hur den blev till, men det speglar exakt min status någon dag efter behandling. Kan jag kanske just ha vaknat... eller sover jag? 

12 kommentarer:

  1. Tänker ofta på dej och läser här lite titt som tätt!! Skickar en mängd bamsekramar från Maria Pripp

    SvaraRadera
  2. Du gör det så bra.....trots allt du måste gå igenom!!

    Jag som säger det, är bara en "vanlig" Annica från Norrland...

    SvaraRadera
  3. Tittar in för att säga hej och att orden ibland inte räcker till :-) Önskar att man kunde ge styrka genom cybervärlden.
    Kram Ida
    Från Anna Alfonsson

    SvaraRadera
  4. Oesj, Stackare. KOmmer i håg hur det kändes- även om det börjar bli lite " dimmigt " det minnet...
    Jag tror det är viktig att lyssna på dig själv och din kropp- vila om du måste - gör trevliga grejer om du orkar. Jag vilade inte tillräcklig- o när jag då gjorde det- så blev jag varje gång SÅ förvånad över hur otrolig mycket jag hämtade inn mig på tex bara 30-60 min vila.! Litet tips....
    Lycka till- igen : )

    SvaraRadera
  5. Annica från Norrland, jag vill också vara bara vanliga jag :) Tack för pepp!!

    Maria P: Stor kram till dig, hoppas ni boat in er ordentlig :)

    Ingrid! Jag tar till mig ditt tips, för det jag gjorde igår funkade inge vidare. Jag tänkte dessutom att jag skulle må bättre om jag hoppade över naps, och sov ordentligt på natten, men jag sover SKIT DÅLIGT. Jag drömmer otroligt jobbiga drömmar som inte går att komma ur, och jag svettas kopiösa mängder.
    Tack! Kram

    Anna A: Du ger styrka med din pepp genom luften! Peace :-)

    SvaraRadera
  6. Ida DU GÖR DET VÄLDIGT BRA!! Gillar att du bloggar om cancern....för det lär oss "andra" att "gilla läget" bättre! (Jag bloggar som mammatanten.blogg.se)

    SvaraRadera
  7. Brukar titta in på din blogg ibland och måste bara säga att jag önskar dig all lycka och välgång och att du ser ut att ha en sån fin dotter som du låter vara med på din resa. Det är så starkt av dig och så bra för henne! Ni bägge kommer gå starka ur detta.
    Försök att inte ha dåligt samvete dagar du inte orkar ta henne till skolan eller liknande. Du gör ett fantastiskt jobb!

    Och du, jag tror du skulle klä i nästan vilken peruk som helst!

    SvaraRadera
  8. Du har massor av jobbigt att gå igenom nu men försök ta en dag i taget, klarar du det du vill så var glad och stolt, klarar du det inte så gör du det en annan dag istället. Kan inte föreställa mig hur det skulle vara att ensam ta hand om ett barn i denna kampen, du är stark! Vi är många som hejjar på dig i din kamp. Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  9. Jag läser varje dag.
    Fattar ju som sagt inte ett jota av vad du går igenom, men hejar iallafall på med glada tillrop och stärkande kramar och massor av klor till cancern från missarna.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Usch... Känner precis igen mig: pigg en dag - helt slut nästa. Har stått kallsvettig i affären och trott att jag ska svimma vissa dagar.
    Tror att svettningarna är kroppens sätt att jobba ut skiten, men fräsch känner man sig inte. Jag vaknar flera gånger per natt genomsvettig )=
    Vad skönt att du har mamma och syster på nära håll, som kan ställa upp och hjälpa dig när du behöver.
    Efter den här skiten är över tror jag att jag ska bränna min peruk!!! Ska du vara med?

    Hoppas du är piggare idag! Snart vänder det.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Inkan8: Jag är glad att du inte förstår ett jota! Verkligen, och jag hoppas it stays that way! :-)

    Emma: Det var ett tidigt val att inkludera dottern, hon har ju gått igenom detta en gång redan, hon minns inte jätte mycket plus att vi skilde oss mitt cancer eländet, och det har stannat i hennes minne mer än sin pappas sjukdom. Men hon är så stor och uppmärksam, det är bättre att hon får vara med så att hon åtminstone får en chans att förstå vad det är som händer. Hon är min närmsta även om hon vara är sex år, och jag är så rackarns glad att jag har henne! Hon tar det hela med bravur. Jag önskar ibland att man kunde tänka lite mera som barn :) tack för pepp!

    Anna: Väldigt gärna med och bränner! Jag har iof lovat bort den till min lilla tjej, men jag kan nog bränna ett par sjalar och buffar eller vad dom nu heter.... Bor du i storstan? Annars får vi mötas upp på nått bra ställe och köra en "bränn bränn bränn"! JAG E PÅ.
    I natt har jag svettats som vanligt, och drömt om och om igen att min hårbotten gör jätteont... GÄÄÄÄSP.
    Det är så mkt suck med det här, jag gick till affären, pigg som få en dag, kom dit, fick en svettattack och fick vända hem utan allt det jag skulle ha. DESSUTOM spottade jag var femte meter på vägen dit och hem? Ska man inte bli torr i munnen av det här? Jag avskyr människor som spottar, men jag hade kvävts om jag inte tagit till det.... insane.

    Lisbet, ja, det är helt rätt, man får vara glad när man känner sig OK, och inte stressa när man inte gör det. Det är en konst som kan bli svår att ta till sig.

    KRAM

    SvaraRadera
  12. Hej igen,
    sjalar kan du köpa på Indiska eller vart som, tänk på att de behöver vara ganska breda så inte bakhuvudet syns. Dessutom ska det inte vara i glansiga material, då glider dom av.

    Själv har jag en kortklippt peruk som från början också såg rätt "bullig" ut, men det lägger sig. Men jag har knappt använt den - kör med "Buff" istället(de där tubstyckena man kan använda som mössa/halsduk) - mkt skönare. För mig tog det 3-4v efter 1:a behandlingen innan jag själv rakade av mig håret. Då hade jag först klippt det kort i en helt ny vågad frisyr bara för att testa ngt nytt.

    Jag blev anmäld till "Look good, Feel better" av syrrorna på Sös - om du inte fått ngn info eller blivit anmäld kolla med dina syrror. Det är en fm/em som smink och hudvårdsproducenter anordnar för oss med bröstcancer (helt gratis). Man får tips på smink, rengöring och sjalknytning mm. Dessutom får man en rejäl neccesär med olika smink och hudvårdsprylar. Jättebra att få lite glamour när man känner sig som sunkigast och att träffa andra tjejer med samma problem(Vi satt där 15 skalliga och det var helt underbart att få vara naturlig).

    Kör hårt,
    Christina

    SvaraRadera