torsdag 20 januari 2011

Simsallabim....

Funderar dag. Lämnade dottern, åkte direkt till Vällingby vårdcentral för att lämna första blodprovet efter cellgifterna. Efter tre försök, på tre laboratorier  (ja, tre, och det bara i lilla Vällingby) så hittade jag till rätt ställe, det ställe som skickar "akutbud" till Karolinska om dagarna. Det gick på två sekunder idag, jag har fin fina kärl sörrni. Som någon sa " en blind skulle kunna sticka dig". Det sa hon när jag sa "AJ!" Jag undrar, att det är enkelt att sticka mig, betyder det att det inte får göra ont?

Efter blodprovet gick jag förbi Bobbys Hårstudio och bara gick in, och det bara fanns en tid och jag bara klippte mig..... frisören fick fria händer.
Jag har faktiskt inte brytt mig ett skit om håret, kollar mig inte i spegeln, bryr mig inte. Jag har gått igenom det här mentalt redan, om någon vecka är det borta, allt, egentligen skiter jag i hur klippningen blev idag. Jag kände bara att jag ORKAR inte tvätta och torka mitt massiva hår en enda gång till när skiten ändå ska bort, kvalitén har börjat svika lite, jag känner mig allmänt äcklig, det var bara skönt att bli av med. Ja sa till honom efter vad som kändes som en evighet "alltså, du behöver inte vara så noggrann, jag tappar ändå allt om en vecka" (jag hade redan innan talat om det eftersom jag inte kunde hjälpa honom med tips om vad jag skulle kunna tänka mig för frisyr) då sa han "Du, jag e inte noggrann, du har så jäkla mycket hår asså".... Mmmm, jag har det, massor med hår, men nu är det HISTORIA. Nästa kapitel tack.

Gick vidare, tänkte att om jag inte ska vara på jobbet så kan jag lika gärna satsa på kläder som jag är bekväm i, nu har jag haft ont i kroppen i flera dagar pga av att jag inte har några byxor som passar och allt sitter åt och klämmer på fel ställen. Gick till min favvo butik och köpte två par baggy jeans och ett par "boyfriend" jeans. Sen gick jag på en utflykt för att hitta ett par riktigt snygga sneakers och stora örringar, men jag hittade varken eller. Jag har startat mitt lite större liv, det ska vara bekvämt!! Är det någon gång i livet jag ska vara bekväm så är det nu. Jo, jag köpte faktiskt en snygg sjal också... men hur jag ska få den att stanna på huvudet är en annan femma....
Nu har jag hängt undan kavajer och kjolar, that was then, this is now.

(Linda, lånar dock gärna dina Prada pumps nästa gång vi går ut ;)

Igår ringde det en snuskgubbe till mig??! Halloj! En man som stönade i telefonluren... haha.. jag blev så paff, herregud, än är inte undrens tid förbi.

Jag har mått rätt OK idag, illamående grejen känns förbi. Jag är nu i stället trött på ett märkligt sätt. Andra mysko grejer som hänt sista dagarna är (håll i er, det är så satans ofräscht, men jag vill att folk ska förstå, att man "mår bra" betyder ingenting,  frågan är "i förhållande till vad?") Svamp i MUNNEN.. ja, helt rätt?! Alltså det som bäbisar kan få och kallas då TORSK. BURR...
Idag har jag lite då och då tappat känseln tillfälligt i fötter och fingertoppar... ibland känns det som om jag förlorar känseln i större muskler för några sekunder. Jag är konstant snurrig i huvudet. Jag har fått acne !? Hallelulja, det här måste vara mitt livs härligaste tid! Dessutom är jag konstant hungrig. Jag blev tvungen att ringa sköterskorna på Radiumhemmet ang munnen, magen och aptiten..... Då fick jag det förklarat så att cortisonet tydligen trycker upp aptiten och hon kan kanske ha rätt, för jag har nog lugnat mig en aning idag. Men bara en aning. Magen är ett skämt, det orkar jag inte ens skriva om.
Så... ja, hur mår jag egentligen? Bra för att vara chemopåverkard, men jävligt dåligt om jag jämför mig med någon annan i skapligt skick. Återigen dax för dagens " allting är relativt".
Osminkade sanningen ..... urk, stooora jeans och sjalen får hänga runt halsen ett tag till.

Min dotter har en kompis här. Han undrar varför det hänger hår på en ställning på bokhyllan? Jag frågade om han visste att jag äter mediciner som kommer göra att jag tappar håret, det visste han inte. Jag sa " Sen när jag blir flintis då kan jag ha den där peruken" Då sa han " Jag känner en som är flintis, vet du vem det är? " Nej", "Peder" :-D Barn, underbara. Dock tyckte min dotter det var en viss skillnad och utbrast, men hon e ju tjej.... " Alltså är det konstigt. Så är det, kvinnor utan hår är konstigt.




8 kommentarer:

  1. Ida!!!! Du är ju superfin i din nya frisyr, shit vad stolt jag blev när jag såg att du klippt dig! Snygg!!!!!! Mina Prada står det Ida på, dom är dina när du vill! Puss puss Linda

    SvaraRadera
  2. Jättefin, ny frisyr! Den hade jag gärna bytt till mig :-).

    Ja, allt är verkligen relativt... Gott att du är på benen, men biverkningarna verkar inte vara det minsta roliga. Usch. Jag fortsätter att hålla tummarna för dig!

    Kram från Helena i Göteborg

    SvaraRadera
  3. Jättefin frisyr! Och som tips mot svampen i munnen så kan det funka att låta mineralvatten ligga och bubbla på tungan. Det brukar funka på små bebisar iaf. :)

    Kram, Pernilla

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag läser din blogg och hejjar på dig i din kamp.
    kolla in denna bloggen...där kan man svara.
    http://blogg.alltforforaldrar.se/smabarnsfar/

    SvaraRadera
  5. Så fin du är, supersnygg frisyr:)
    Mineralvattnet ska vara "riktigt" mineralvatten, inte Loka eller Ramlösa utan sånt som bara säljs i glasflaskor, annars ska du be om att få piller för det, man ska underlätta alla biverkningar om man kan, det är jobbigt nog ändå.

    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  6. Halloj på er! Tack för "muntips". Jag har missat att skriva att jag har fått medicin mot det där mun skräpet. Jag minns när min dotter var liten att man skulle köra med mineralvatten, jag orkar själv dock inte hålla på och testa, så nu kör jag med det jag fått, och det verkar funka *peppar peppar*...

    Håret.... tja, tack, det känns redan som mitt hår är borta. Jag orkar inte ens kolla mig i spegeln. Sätter på mig mössan och går bara :)

    Kram till Er alla!

    SvaraRadera
  7. DU skriver så positivt och bra - det känns som om du har en bra portion med styrka - även om du självklart har det svårt- vet ju precis hur det är. Alt r relativt!.
    Jag väntar fortfarande upp till några sekunder när folk frågar hur det r med mig- svarar oftast "bra "- men lägger oftast till - att det är den enkla versjonen- där jag relaterar det till min helhetssituation. Men dom kan får långversjonen- om dom vill.... : )
    FIN frissyr- förstår att du inte vill bry dig om den- du har tagit avsked känns det som. Det klarade INTE jag. Jag drog ut på det till allt ramla av av sig själv- nestan....
    Jag var oxå ständigt hungrig- åt varannan timme....Inget att göra med, så r det bara
    Lycka till !

    SvaraRadera
  8. Ingrid, lustigt, pratade just med en väninnan och den första frågan är såklart "Hur mår du" och den frågan är okomplicerad så länge man svarar "Bra"... det blir värre när den avviker från "bra" för då måste man börja förklara, och helt ärligt är det komplicerat att förklara vad det inte är som är bra... haha.. gud. Jag sa "passar på frågan". Det är helt enkelt den enklaste utvägen för alla :)
    Jag hade inte tänkt klippa av mig håret innan, men jag har drömt så mkt mardrömmar om håret och det har blivit jobbigt att ta sig an det normala grejorna med det (jag har verkligen enormt tjockt hår, så det är en jobbig process att tvätta o torka i vanliga fall också, men nu har jag inte energi) och det bara föll mig in, gick in och gjorde mig av med det. Jag svalde hårt några gånger, sen gick det bra!

    Det ska ju fortfarande falla av, men det blir inte lika mkt såklart... :)

    Kram!

    SvaraRadera