söndag 2 januari 2011

Hmm, fråga!

Om cellgifter tar död på alla hårsäckar... måste det betyda att det är rätt starka grejor. Detta borde betyda att det inte är omöjligt att cellgifter påverkar hjärnan?....

Hittade lite "berättad info". FEC är en kombo av cytostatika som många bröstcancer patienter får.
Verkar som om hjärnan får sig en känga men den kommer igen efter ett tag (i en del fall några år)
och visar sig som glömska och "virrighet". Läste dock i någon medicintidning på nätet att det är
ovanligt med dessa långdragna biverkningar.

Jag kommer inte att få några av dessa, så klart.


FEC-kurer

Jag fick FEC-kurer mot min bröstcancer. Behandlingen var på SÖS i Stockholm. Sjuksköterskan på onkologen försökte sätta mig in i vad jag kunde förvänta mig av behandlingen, och vad de inte kunde förutsäga.
Det här är vad han lärde mig om FEC i synnerhet, och cytostatika i allmänhet.
Det finns inget sätt att veta vem som kommer att få svåra bieffekter och vem som får lindriga, men allmänt klarar sig män och äldre människor bättre. Kvinnor och yngre får värre biverkningar.
Av FEC tappar man håret. Har man otur (tur?) och är extra känslig, så kan man tappa naglar också. Ju känsligare du själv är mot kurerna, desto känsligare är cancercellerna också, så det är bara en tillgång att vara känslig.
Man får inte dricka alkohol på tre dagar före behandling, och tre dagar efter. Det är viktigt, för levern tar hand om alkohol och cytostatika en i taget, och alkohol först. Så har du druckit alkhol dröjer det innan cytostatikan tas om hand, och då får du i dig en högre dos än du ska ha.
Immunförsvaret slås ut. I vissa fall kan man få mediciner som stärker immunförsvaret, men annars så gäller försiktighet. Under andra veckan efter en kur, när immunförsvaret är som sämst, ska man undvika folkträngsel, hålla sig borta från sjuklingar, och se upp med smittrisker.
Illamåendet kan slå väldigt olika. En del känner knappt av det, andra kräks i några dar efter varje kur. Lite kan man förutsäga: blir du lätt åksjuk? Får du svåra baksmällor? Har du lätt att bli illamående? Då ligger du sämre till, men det finns inga garantier!
En del jobbar som vanligt under kemoterapin, andra slås ut totalt. Effekterna blir värre för varje kur. Trötthet är en vanlig biverkning.
Minnet påverkas. Återigen, det behöver inte vara så för alla. Men de flesta kan räkna med glömska.
När cytostatikan verkar tar den kål på snabbväxande celler. Det är därför man tappar håret, och det är därför slemhinnorna tar stryk. Huden blir torrare. Därför är peeling inte bra under behandlingen! "Takdropp" är vanligt: Eftersom slemhinnorna inte gör vad de ska försöker kroppen kompensera med fukt i stället. Jag gjorde av med mycket Nozoil.
Man kan få ont i leder, och man kan bli svullen.
Luktsinnet påverkas. En del blir helt överkänsliga mot lukter, och kan knappt åka kommunalt längre för alla odörer. Sjukhuslukten kan också vara väldigt påfrestande.
Aptiten kan påverkas. Dels genom att man kan bli avskräckt från sina favoriträtter om man råkar äta dem för snart inpå en kur, dels kan man få lust på udda saker, eller ren skräpmat.
Eftersom aptit och luktsinne kan ändras, kan vikten det också. De flesta går upp i vikt under cyton, några går ner, ett fåtal står stilla i vikt.
Depression är vanligt. Inte så konstigt med tanke på hur utslagen man kan bli. Det finns mediciner!

De rekommendationer jag fick inför min kemoterapi var:
  • Motionera! Konditionen betyder mycket för hur man mår under behandlingen.
  • Håll dygnsrytmen. Inget större problem för den som orkar arbeta som vanligt, men viktigt för den som är sjukskriven heltid. Dagsljus är viktigt för hälsan!
  • Ät det du kan. Lustigt råd kanske, men bättre att du äter det du har aptit på, så att du får i dig något, än att du försöker hålla någon sträng diet.

5 kommentarer:

  1. Min läkare sa att det stämmer. Han sa att cyton även tar död på friska hjärnceller. Jag har ngt svårt att fokusera på en del saker å "tappar" ord ibland, men är väl knappt mer dum i huvudet än vanligt, fniss...
    Läskiga biverkningar. Fast jag tror faktiskt att hela situationen påverkar oxå. Det är mkt man ska bearbeta.
    //A

    SvaraRadera
  2. HAHAHA.... jag har inte så många att oroa mig för heller (hjärnceller alltså ) .... nä, men va frustrerande att tappa ord? Det är ju jobbigt i vanliga fall också. Ja ja... hit me säger jag bara....

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Under kategorin "Förebygg cancer" på min blogg har du massor av tips som du har nytta av, o missa inte det här inlägget som alla kvinnor borde få veta:
    http://monicanow.com/2010/08/31/protection-against-breast-cancer/
    Lycka Till!!
    Monica
    ps. ta gärna 200 mcg selen om dagen-det både förebygger och dödar cancerceller....

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har läst hela din blogg och du är en tuff och stark kvinna så du kommer säkert fixa detta med FEC. Dock ska du tillåta dig att vara ledsen, deppig eller arg, stoppa inte undan dina känslor utan låt dom komma ut, tror det hjälper. Kommer fortsätta läsa din blogg och skicka styrka till dig.

    Du har en supertrevlig blogg :)

    Kram från en "bröstsyster"
    /Lisbet

    SvaraRadera
  5. Hej Lisbet! Kul att du hittat hit. Ja, jag ska väl det, fixa FEC, jag ska få tre omgångar med nått annat också, nått på T, det ska väl vara lite olika men hur som helst måste det göras! Jag kommer nog säkert att gråta, vara deppig, det är mycket som jag nog kommer att ta hårdare än vad det kan låta som, men jag vill bara inte ta ut det tråkiga i förskott, när det kommer så kommer det, tills dess samlar jag på styrka och glädje över det jag kan. Jag vet ju innerst inne att det inte kommer bli en dans på rosor, men.. jag tar det då! På den här skiten nu bara! Det ska bli så skönt att få sätta igång! Hoppas du mår OK Lisbet! Kram

    SvaraRadera