fredag 7 januari 2011

Från 4 till 7 cm

Jag har länge funderat på hur det kommer sig att man inte hittar mera cancer i tid, och tänkt att det är läskigt att det är svårt, ibland tom omöjligt att via mammografi se tumörer hos unga tjejer. Fick den här länken av en vän, och det här är riktigt intressant tycker jag. Det är ett ganska långt föredrag på engelska, men orkar ni så kolla! Min cancerläkare som jag träffade i onsdags sa att det var en himla tur att jag upptäckte min tumör överhuvud taget eftersom den var så stor och utbredd, ingen rund knöl utan mera som ett fält.
Efter mammografi + ultraljud berättade min kirurg för mig att min tumör var 4x2 cm. Hon sa att de skulle ta en sk tårtbit ur bröstet. Sen hade jag TUREN att få vara med i en studie där jag ingick i ett gäng som fick göra magnetkamera röntgen innan operation. Mötet efter den när de hade MR bilderna framför sig visade att min tumör var 5 x 6 cm stor och det fanns inga andra alternativ än att ta bort hela bröstet. Hade de inte gett mig MR, så hade de säkert tagit en tårtbit och då kanske lämnat kvar tumör med invasiva celler i mig.... kanske hade de upptäckt det och jag hade fått göra flera operationer.
Hur som helst hade det kunnat leda till att jag inom en snar framtid inte haft den tur jag har haft utan haft en spridning till lymfkörtlar eller/och andra delar i kroppen och min överlevnads % sjunkit drastiskt. Anledningen till att MR inte används i Sverige (om det inte finns särskilda skäl) är att det är mycket kostsamt. När de väl fått bort mitt bröst och analyserat det visar det sig att tumören är 7 x 7 x 2,5 cm, what you see is not always what you get so to say....

Det här kan vara en väg till lösningen

http://www.ted.com/talks/deborah_rhodes.html

2 kommentarer:

  1. Hej Ida! Hittade precis din blogg. Jag är ännu en ung med bröstcancer , men ligger ca 1,5 år före dig. Det känns helt galet att det var 1,5 år sedan jag hittade knölen. Det här året har varit en bergochdalbana, och jag tror fortfarande ibland att de blandat ihop provsvaren... För att få cancer vid 31 händer inte mig, fast det gjorde tydligen det :). Jag vill önska dig lycka till!! / Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Nej, visst är det konstigt... det är ofta vänner fortfarande säger " jag kan inte fatta att det är dig vi pratar om, det är overkligt" Och jag tycker precis likadant, det känns som ett skämt eller som om ett fel uppstått.
    Men nu är det ju som det är, och bort ska det! Kram!

    SvaraRadera