fredag 7 januari 2011

PICC line och peruk

Efter mycket om och men och praktiskt taget en övertalning av en sköterska så har jag bestämt mig för en PICC line... men usch. Visst, det är absolut en bättre grej på det sätt att den lätt tas bort efter eller tom i samband med sista behandlingen, det behövs ingen operation, och ger inga ärr. Men.... ja ja, jag får väl vänja mig.

Idag har jag prövat ut vilken peruk jag ska go for, herregud. Jag fick en sådan obehags känsla av en del, som när man klipper sig och frisören skiter i att du är 25 och inte 75 och fönar håret till en boll med konstig bena och fluff fluff .... då får jag ont i kroppen och blir på rätt risigt humör tills jag kommit ut och dragit och slitit i håret, eller gått hem och tvättat och gjort om, gjort om, gjort rätt!
Jag vet inte om det är en peruk grej, men dom är fluffiga runt ansiktet, sen "uppklippta" testar som häger ner runt halsen.. jag fick panik och var mycket tydlig " NEJ".
Det blev en lång variant med någon form av mittbena, eller snebena.. eller... jag minns inte. Fan.
H blev tre år igen (det händer så sällan nu för tiden)  Hon blev lika irriterad som mig och hon förstod nog inte ens själv varför hon blev som hon blev, hon tyckte alla peruker sög. Hon suckade, stönade och sa om och om igen, du kommer inte att vara MIN mamma, du ser ut som en moster ingen mamma, jag vill att du ska ha ditt hår kvar, jag tycker alla är jätte fula, ingen är fin... ingen.
I alla fall är det inte klart ännu, nu har vi bestämt vilken variant, nu är det färgen kvar. Tyvärr fanns ingen fin röd nyans som jag var sugen på, det blir blond eller brun med slingor, här finns många val att göra. Konstigt, jätte konstigt att dra på sig den där, hoppas det känns bättre när håret väl är historia.
Tjejen försökte muntra upp mig och sa "man måste låna ut sitt hår för att bli frisk, sen får man det tillbaka".....yeah, right, bra försök. Sen försökte hon med H, "sen kommer ju mammas hår tillbaka", då sa H " det kommer ta en evighet innan det ser ut som nu". Det gick inte med henne heller. Stackars kvinnan, inte direkt hennes fel att min kropp helt övergett mig och gått bananas i någon cellorgie. Hon var fantastiskt trevlig, och verkar ha lång erfarenhet. Jag tror jag är i goda peruk-händer.

Ett roligare moment är från i går när jag och H är hos goda vänner och jag säger "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder" och kontringen lyder "Det finns det visst, det görs massor med kläder för dåligt väder" ha ha ha... ja, det finns skitväder, helt klart.

Nästa vecka är "i spåret av cancer späckad". Måndag Karolinska sjukhuset kl 11.00, Huddinge sjukhus kl 13:15  (någon som har en bra ide på hur f*n det ska gå till?) Inprovning av bröstprotes (ska ta en timme??) kl 14.00, tror jag får flytta på den.... Hinna en sväng till till Huddinge innan torsdag kl 13.00 då min behandling startar.... phiu. Innan det ska jag också försöka få någon att få fram en skrivare och hjälpa mig hem med den, så jag kan sköta mina arbetsuppgifter hemifrån, för det ska jag försöka med, wIsH mE LuCk wIth ThAt, jag vill verkligen!!

Typ så här blir det, men längre längder, färgen är fortfarande ett ?

6 kommentarer:

  1. Om du inte trivs i peruken kan man knyta sjalar ganska fräckt, min peruk är aldrig använd, den sitter på dockan.

    Kram Lisbet

    SvaraRadera
  2. Lisbeth, jag du.. vem vet var det här slutar?! ... Snacka om att känna sig som en pajas.

    SvaraRadera
  3. Jag köpte en extra peruk på Tradera när jag tappade håret andra gången men den är helt oanvänd. Den jag fick genom landstinget använde jag ibland när det inte passade att gå utan, men det var inte ofta.
    Jag har ett fint huvud utan hår men jag fick raka mig för allt hår försvann inte. Hade det gjort det hade jag gått utan något alls sommartid men det blev mest schalar faktiskt. Tillsammans med vänner och så gick jag alltid naken. Du får se helt enkelt hur du känner dig.
    När det är kallt vill man gärna ha något på huvudet för att inte frysa. Då är peruken perfekt. Sommartid blir det gärna lite svettigt med peruk.

    Ha det gott!

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  4. Hej! Min peruk sitter där den har suttit hela, långa tiden...Det är inte på mitt huvud. Kunde absolut inte tänka mej att ha den på....Kanske du kan ! Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Ja, det verkar som om även detta är något som måste upplevas... jag tror själv att jag kanske inte kommer att använda den så mycket, jag kan tänka ett par ställen dit jag skulle gå då jag absolut skulle vilja ha den på mig, men annars kommer det nog köpas en del sjalar. Hur stora skall dessa vara ? Finns det något särskilt ställe att köpa dem på?
    Är det någon som fått gå den här beryktade smink/sjal "utbildningen"? Sjalar har jag inte direkt någon erfarenhet av att knyta....

    SvaraRadera
  6. Look god feel better heter kursen. Fråga din kontaktsköterska eller onkolog om den. Jag har gått den två gånger och tipsen där är jättebra. Det var fint smink man fick också. Jag använder inte mascara längre men fick en från Christian Dior som var helt underbar.
    Sen får man lära sig måla ögonbryn också men det kan du säkert redan.
    Köp långa sjalar som är 40-50 cm breda (50 cm i sträckt tillstånd) det blir lagom. De har med sig en massa sjalar som man får prova med.
    Så får du möjlighet att gå så gör det. Men du får som sagt fråga efter kursen. Dom tar ju inte emot så många vid varje kurstillfälle så det kan hända att du får ställa dig i kö.

    Men som sagt, det är värt det. Kanske lär du känna någon också som är i din sits. Och allt är gratis.

    Kram Annelie

    SvaraRadera