tisdag 21 december 2010

BRA RESULTAT!! och en del dåliga....

Men vi sätter fokus på de bra vilket är att mina 5 lymfkörtlar nu är analyserade och de visar ingen spridning till dom!!! Det är så skönt så det går inte att beskriva! Herregud, livet går vidare kära vänner!! :D
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De dåliga är att det inte alls var en riktigt så bra tumör som jag trodde. Vid den biopsi de gjort så visade den  sig inte vara invasiv, men i denna analys så har de hittat celler som är invasiva. Den är dock en HER-2 negativ vilket är bra i den här världen om jag förstått det rätt, HER-2 positiv är en aggressivare form tror jag. Den är hormonell (hormonbetingad?) jag vet inte riktigt vad det innebär, har inte läst på ännu, men jag måste äta hormontabletter i fem år efter avslutad behandling.
Kirurgen sa att det var en himla tur att de valt att ta bort hela bröstet för den var riktigt stor, ca 7 cm och fanns i hela bröstet, dessutom hade jag bröstvävnad i armhålan (nu får man faktiskt skratta, det är tydligen som ett xtra bröst som är en liten form av missbildning, jag hade typ en minitutte i armhålan, en del får tydligen också en extra bröstvårta där, det har jag INTE haft bara så ni vet... ) så de har karvat ut allt i armhålan också, det var tur att de hittade den vävnaden under operationen.
Ärret ser mkt fint ut och det kommer nog inte att synas så mycket, jag tackade henne för ett väl utfört arbete.
Nu väntar vad jag förstår cytostatika i kombo med hormonbehandling samt strålning och efterföljande hormonmedicinering i ytterligare fem år. Nu vet jag vad som händer i mitt liv ca ett halvår framöver, och nu är det bara att sätta igång med perukjakten! Jag får börja jobba igen i Januari, sen får man se...
(Nu kan vi också utgå ifrån att jag inte kan få fler barn, så alla mina jägare därute, nu får ni försöka hitta någon åt mig som inte vill ha egna barn, eller som redan har, för det ser inte ljust ut på förökningsfronten  men det kan jag ta, så länge jag slipper dö.....)

Nu måste jag sova en stund för jag är totalt utmattad, det tar på psyket att både vänta på och få beskeden, idag har jag återigen varit superglad men den mindre bra informationen överskuggar något så den riktiga glädjen kommer inte ut ordentligt. Kanske när jag sovit, kanske kommer den då!

7 kommentarer:

  1. Hej, ja det var väl skönt med åtminstone nästan jättebra besked :-) Hoppas du klara dina behandlingar bra och att du får en riktigt härlig jul!

    Eftersom du samlat på dig lite länkar så skickar jag en annan (ja, det är ok att länka till henne) till dig. Verkar vara en så himla mysig tjej som skriver!

    http://blogg.aftonbladet.se/cancerbloggen

    Ha en bra tisdagkväll!

    Mia

    SvaraRadera
  2. Har jag kommit så här långt ska jag fixa resten :) Jag har länkat denna blogg till min sida. Nu råkar jag iof vara expert på alla bc cancerbloggar så denna har jag läst igenom och följer redan, och du har helt rätt, hon verkar supermysig :)

    Det samma Mia, har en underbar Jul! KRAM

    SvaraRadera
  3. Grattis till goda besked!! Glad jag blir för din skull fast jag inte ens känner dig, känns skönt att veta att det kan gå bra i cancervärlden med. Gillar din blogg. Älskar din humor. Hoppas du får en riktigt god jul. Kram Annica

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vad bra att du fick hyfsat bra besked. Och att du verkar vara så optimistisk. Det är jag också för det mesta, även om det blir tungt emellanåt.
    När jag fick cellgifter första gången så mådde jag ganska bra ändå. Hoppas att det blir så för dig också.
    Men se till att vara SNÄLL mot dig själv och låt andra vara "duktiga". Om jag vore som du skulle jag låta arbetet vänta några månader. Även om du orkar med cellgifterna så blir man ganska infektionskänslig och åker på allsköns förkylningar och skit.
    Så se till att ta det lugnt och ta hand om dig. Gör sådant som DU mår bra av. Saknar du jobbet brukar det alltid gå att åka dit och luncha med kolleger eller så.
    Du frågade om du fick länka till min blogg och det får du gärna. Ska försöka ordna en länk till din blogg också om det är okej. "Mina" bloggläsare är helt underbara och de delar med sig av allt möjligt. Peppande kommentarer är alltid lika sköna att läsa när man känner sig ynklig ibland.
    Ja, vad säger man? Välkommen i "branschen"!

    Om du inte hittat till cancertjejer än rekommenderar jag att du tittar in där. Där kan du fråga, skriva av dig, bli peppad och det är helt underbara tjejer där. Här är adressen: http://cancertjejer.forum24.se/

    Kramar Annelie

    SvaraRadera
  5. Hej Annelie,
    Nej, jag frågade om jag skulle kunna jobba och min läkare (kirurg) sa ungefär det du skriver som rekommendation. Klart du får jobba om du vill men.... se till att ta hand om dig, och det bästa är om man får komma och gå som man vill lite pga av alla de saker du radar upp. Det kanske inte är det bästa att jobba helt enkelt, men att få göra det på det sätt som man kan. Jag får väl se, hur det känns och vad som händer. Åter igen, jag hatar att inte ha kontroll... jag vill veta NU hur det kommer att kännas, men det går ju inte. Verkar dessutom högst individuellt.
    Har varit o nosat på cancertjejer, jag kanske hakar på så småningom ;)

    Ja du, det är en komplex bransch må jag säga, it´s a dirty work, but someone's got to do it.... Kram!

    SvaraRadera
  6. Annica! Det är kul att du kollar in och läser. Veta att någon kan gilla att läsa det man skriver hjälper till med lusten att skriva. Och som för de flesta är det en fantastisk ventil för att få ut det man känner. Du är välkommen :)

    God Jul till dig med!
    Kram Ida

    SvaraRadera
  7. Så underbart att den inte spridit sig!
    Massor av styrkekramar Sara

    SvaraRadera